Putin și RIA Novosti: Rebrand sau re-control?

February 2, 2014 • Economia mass media, Etică și deontologie, Libertatea presei, Managementul redacţiei • by

Să fie acțiunea rapidă a lui Putin de a reorganiza RIA Novosti un exercițiu de consolidare a controlului sau o simplă strategie de rebranding planificată cu mult timp înainte? Rukhshona Nazhmidinova de la EJO analizează reacțiile la această știre și implicațiile apărute.

Personalul agenției a fost cu siguranță surprins, conform celor relatate de TV Ploaie(ТВ Дождь). În acest video Svetlana Mironyuk, fost editor șef la RIA Novosti, le adresează angajaților agenției un discurs de bun rămas și recunoaște că și ea a fost surprinsă. Editorul șef de la Russia Today, Margarita Simonyan, a aflat noutățile de pe alte canale de știri. La scurt timp după apariția știrii pe 9 decembrie, ea a postat un mesaj pe twitter “Am aflat despre RIA Novosti etc. de pe Kommersant FM, ceea ce demonstrează ce rapid transmite Kommersant. Bravo lor!”, adăugând mai târziu că nu știa că noul canal urma să se numească Rossia Sevodnya dar că îi place oricum.

Noul director general al trustului mediatic Russia Today Dmitriy Kiselyov, ce ocupă și funcția de director general adjunct al Companiei Naționale de Televiziune și Radiodifuziune din Întreaga Rusie  (VGTRK, ВГТРК), a fost numit personal de către Putin. Kiselyov este văzut drept unul dintre personajele cele mai deschis orientate pro-Kremlin și anti-occident din arena mediatică rusească.

Înainte de a fi numit la conducerea noului trust mediatic Kiselyov a fost premiat cu un Oscar fals în timpul unei transmisiuni live a unui jurnalist ucrainian pentru „răspândirea de minciuni și aberații” despre protestele din EuroMaidanul ucrainian. Liderul opoziției în Rusia, Aleksey Navalnyy, a luat în derâdere noua numire,  spunând despre Kiselyov că este „chipul perfect pentru propaganda de stat.” Mulți alții au văzut în această numire un nou semn al îngrădirii libertății presei; deși deținută de stat,  RIA Novosti fusese percepută drept o agenție de știri mai liberală și mai independentă.

Dar de-ar fi să lăsăm de-o parte senzaționalul, această mișcare rămâne doar un rebranding temeinic planificat, chiar de a fost ținut secret.

Unul dintre stringerii (freelancerii) agenției de știri, ce a cerut să îi fie păstrat anonimatul întrucât nu se simte în siguranță în legătură cu viitorul său din cadrul agenției, a declarat pentru EJO că, în conformitate cu un comunicat intern, brandul RIA Novosti va continua să funcționeze în cadrul trustului mamă Russia Today. În baza acestui document, pozițiile permanente nu vor fi afectate de reorganizarea din cadrul RIA Novosti iar noul editor șef, Irakliy Gachechiladze, va trebui să lucreze cu vechea echipă, în același format. Faptul a fost confirmat de Maria Gusarova, angajată a serviciului de știri RAPSI [unul din siturile ce țin de RIA Novosti], ce a anunțat pe twitter că Kiselyov a promis să păstreze brandul RIA-Novosti.

Schimbarea nu pare a fi atât de drastică dacă ținem cont de faptul că RIA Novosti face deja parte din VGTRK, deținut de stat, încă din 1998, iar Russia Today este un proiect ce s-a născut  din RIA Novosti, lansat în 2005.

Mironyuk a susținut proiectul. Fairfax Mediao citează spunând că „ … la nivelul conștiinței de masă în Occident, Rusia este asociată cu trei cuvinte: comunism, zăpadă și sărăcie. Am vrea să prezentăm o imagine mai completă a vieții în țara noastră.” Un nou brand internațional cu numele de Russia Today părea soluția perfectă iar eforturile nu au fost în van.

La fel ca și Al-Jazeera, Russia Today se prezintă drept un canal de știri ce arată o perspectivă alternativă la media occidentală de masă. La scurt timp după lansare, RT a început să câștige premii internaționale și a fost nominalizat de două ori la premiile Internaționale Emmy, inclusiv unul pentru modul de prezentare a mișcării Occupy Wall Street. Până în 2013 Russia Today devine deja popular în rândul audienței occidentale într-un mod în care RIA Novosti nu reușise să o facă, atingând un record de peste un miliard de vizualizări doar pe YouTube.

Nu e așadar de mirare că statul a decis să-și îndrepte atenția mai degrabă către un brand influent pe plan internațional din aceeași familie de furnizori de știri.

În ceea ce privește relativa libertate și independență a RIA Novosti, o putem descrie cel mai bine printr-un segment din emoționantul discurs de rămas bun al lui Mironyuk: “…decretul Președintelui este ceea ce este iar noi, angajați ai statului, nu îl punem sub semnul întrebării; îl respectăm și îl implementăm.” Ceea ce înseamnă ca agenția s-a bucurat de exact atât de multă libertate pe cât i-a oferit statul de la bun început.

http://en.ejo.ch/8422/media_politics/putin-ria-novosti-rebrand-re-control

Print Friendly, PDF & Email

Send this to friend